Foto: Gert Hellström

Eslövs Fotoklubb

Eslövs Fotoklubb är en anrik förening i Eslöv. Den bildades redan 18 november 1954!

Klubben består i dag av ett 40-tal medlemmar i varierande åldrar som träffas regelbundet för
bildvisningar, föreläsningar, utbildningar, utflykter, utställningar, tävlingar med mera, med mera...

Klubbens medlemmar träffas huvudsakligen varje helgfri onsdag kl 19.00 med uppehåll under jul och sommar. Träffarna äger rum i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Ystadsvägen 10 i Eslöv.

Verksamheten

Klubbens främsta syfte är att verka för utveckling och spridning av den fotografiska konstformen.
● Att efter bästa förmåga erbjuda en verksamhet som utvecklar medlemmarnas fotografiska bildsyn, kreativitet och konstnärligt nyskapande.
● Genom olika utåtriktade aktiviteter som föreläsningar, studiecirklar, bildvisningar och utställningar, sprida och förmedla god fotografi till allmänheten.
● Klubbens medlemmar träffas under trivsamma former varje onsdag kl 19.00 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Ystadvägen 10 i Eslöv. Där tittar vi på och diskuterar bilder utifrån komposition, teknik, digital bildbehandling och bildsyn. Vi bedömer varandras bilder samt ger konstruktiv och utvecklande kritik. Vidare har vi interna och externa tävlingar, minikurser, kamerademonstrationer, teknik mm.
● Vi ordnar offentliga bildvisningar på Eslövs bibliotek med duktiga fotografer som bildvisare.● Eslövs Fotoklubb står som arrangör av en stor Fotofestival med bildvisningar av kända fotografer samt utställningar, tävlingar mm. Detta sker varje år under hösten i Medborgarhuset i Eslöv.
● Vid våra onsdagsmöten får klubbmedlemmarna gärna ta med sig tre bilder för bildkritik.
● Klubben gör även bildbedömningar åt andra fotoklubbar.
● Klubben är medlem i Riksförbundet Svensk Fotografi och erbjuds att delta klubbvis eller enskilt ett antal fototävlingar bl.a Nordiskt Fotomästerskap.

Välkommen till våra träffar!

Foto: Annie Carlsson

Naturfotogruppen

Vi är ett gäng glada fotografer/naturälskare från Eslövs Fotoklubb och Eslövs Naturskyddsförening, till största delen pensionärer och andra daglediga. Vi ger oss ut i det blå/gröna dvs. något trevligt naturområde, naturreservat eller helt enkelt bara någon plats med fin miljö. Det kan vara i olika naturmiljöer, trädgårdsmiljöer, t.ex. slottsträdgårdar men också besök vid hav, sjö och å.

Vi planerar ett antal, c:a tre till fem utflykter varje vår och höst.
Alla  är välkomna att hänga med. Oftast planerar vi utflykterna till dagtid under vardagar. Vi träffas vanligtvis i Eslöv kl. 10.00 och ofta är vi ute hela dagen. Det kan bli mer än en plats vi besöker, beroende vilket målet är och hur långt det är.
Var och en tar med sin egen fika som vi avnjuter tillsammans under gemytliga former.

Vi som planerar utflykterna är Annie Carlsson, Thorbjörn Brännström och Birgit Ståhl-Ivarsson.

Välkomna!

Utflykter 2024